
Voor een zo circulair mogelijk project is het zaak om de kennis en expertise van de opdrachtnemer maximaal mee te nemen in de scope en het ontwerp. Zorg daarom in de manier waarop je het project afbakent en (functioneel) uitvraagt aan de markt voor voldoende ontwerpvrijheid om de beste materiaal- en levensduurkeuzes te maken.
Analyseer samen met de opdrachtnemer de opgave en zoek met elkaar de beste circulaire oplossingen. En werk vervolgens ook in de realisatie- en onderhoudsfase nauw samen, zodat je – wanneer dat nodig is – gezamenlijk kunt bijsturen. Hoe gelijkwaardiger de samenwerking is en hoe groter het onderling vertrouwen, hoe beter dit gaat.
Deze bouwsteen werkt het beste wanneer je een bouwteam vormt. Zorg voor een goede verdeling van de (IPM-)rollen over opdrachtgever, opdrachtnemers en eventuele andere partijen zoals adviseurs of leveranciers.
Voor het project Noorderkroon in Veenendaal is naast het reguliere ontwerpteam een complementair bouwteam ingericht. Dat team richt zich vooral op drie onderdelen van werken met het circulair service model: de businesscase, de rolverschuiving van opdrachtgever naar opdrachtnemer en de restwaardebepaling. Voor dit team zijn mensen geselecteerd met een innovatieve mindset, die zekerheden en oude patronen durven loslaten. Het ‘Circulair Service Model-team’ brengt op vaste momenten in het ontwerpproces relevante kennis over deze drie onderwerpen in. Door het reguliere ontwerp naast de Circulair Service Model-opgave te organiseren, zijn de verantwoordelijkheden duidelijk belegd en worden de Circulair Service Model-vraagstukken regelmatig integraal bekeken in de samenwerking tussen de twee teams.
Vorm een bouwteam op basis van de juiste competenties. Zorg voor balans tussen mensen met een onderzoekende houding, gericht op circulaire kennisontwikkeling en innovatie, en mensen die meer gericht zijn op het ontwerp en de operationele uitvoering.
Neem in de beginfase ruime aandacht voor het 'waarom' van circulair bouwen en zorg voor teambuilding, leer elkaar kennen.
Zorg voor de juiste kennis in je team. Is deze niet in je eigen organisatie beschikbaar; betrek dan externe kennispartners.