De teruglevering van de asset is meer een mijlpaal dan een fase. Dit moment markeert het einde van de contractduur met de opdrachtnemer, die de verantwoordelijkheid over het werk weer overdraagt aan jou als opdrachtgever.
Het is een belangrijk moment in het Circulair Service Model, omdat de uitgangspunten anders zijn dan bij een regulier project. Bij de teruglevering speelt de kwaliteit van het werk op dat moment – de restwaarde – een belangrijke rol. Bij het opstellen van het contract heb je als het goed is afgesproken hoe je die restwaarde of restlevensduur aan het einde van het contract beoordeelt.
Zet een onafhankelijke partij in voor evaluaties en metingen van de restlevensduur en de restwaarde. Dat biedt beide partijen vertrouwen, zeker wanneer dit voor het eerst gedaan wordt.
Gaat het om een tijdelijke asset die weer wordt verwijderd? Dan heb je als het goed is van tevoren afgesproken wie eigenaar wordt van de onderdelen en materialen. Begin op tijd met een ‘oogstplan’, zodat er ruimte is om een goede nieuwe toepassing te vinden. Dit levert vaak de beste circulaire oplossingen op én kan financieel voordeel opleveren voor beide partijen.
Bekijk of het interessant is om laatste verbetermaatregelen (correctieve en preventieve onderhoudsmaatregelen) door te voeren. Die kunnen de restwaarde verhogen.