Het Circulair
Service Model

Het Circulair Service Model helpt om een project meer circulair en duurzaam in te richten. Het model bestaat uit meerdere bouwstenen, die je ook los van elkaar kunt inzetten. Maar wanneer zet je welke bouwsteen in? En welke afwegingen maak je tijdens de looptijd van het project? 

Onderstaand processchema en de keuzehulp leiden je langs alle projectfasen, met aanbevelingen, bijbehorende bouwstenen, tips & tricks, tools en aanvullende informatie.

Fase A: Voorbereiding

Tijdens de voorbereidingsfase plan je als opdrachtgever het project. In deze fase:
- Beschrijf je de projectscope
- Benoem je aandachtspunten en (circulaire) kansen
- Maak je een planning
- Breng je alle stakeholders in kaart

Fase B:  Samenwerken en ontwerpen

Tijdens de samenwerkings- en ontwerpfase bereid je als opdrachtgever – samen met de opdrachtnemer – het ontwerp en de contractstukken voor.

Fase C: Realisatie en beheer

Tijdens de realisatie- en beheerfase legt de opdrachtnemer het werk aan en beheert deze de asset gedurende de contractduur. In die beheerfase is meestal sprake van onderhoud.

Fase D: Teruglevering

De teruglevering van de asset is meer een mijlpaal dan een fase. Dit moment markeert het einde van de contractduur met de opdrachtnemer, die de verantwoordelijkheid over het werk weer overdraagt aan jou als opdrachtgever. 

*Voor optimale gebruikers ervaring
bekijk het Interactieve model op de desktop

Roadmap DCW

Wil je weten of het Circulair Service Model past bij jouw organisatie? Doe de test of neem direct contact op.