Project provincie Overijssel: N739

Relevante fase(n): A & B
Relevante bouwsteen(en):  1, 3, 4 & 5

Dit is het eerste wegenbouwproject waarin het circulair service model is gebruikt. De centrale vraag in de pilot was: wat is er nodig om Dura Vermeer een jaar lang volledig verantwoordelijk te maken voor de kwaliteit van de N739, vanaf de aansluiting van de A35 tot de bebouwde kom in Hengelo? 

Foto pilot Overijssel
1e Pilot

voor een circulaire dienst, dé basis voor de financiële bouwstenen 

Resultaat

In dit onderzoek is veel geleerd over prikkels die circulariteit maximaal stimuleren, hoe circulariteit meegenomen kan worden in de termijnbedragen en restwaarde, hoe de aansluiting op het bestaande wegennet het beste kan worden geregeld binnen een contract en wat de gevolgen zijn van de nieuwe samenwerkingsvorm voor processen in de eigen organisaties. Dit heeft de basis gevormd voor de andere pilots. Bouwstenen als ‘slim samenwerken’ en ‘beloenn met bonus’ zijn ontwikkeld aan de hand van de uitkomsten van dit project. De scope van het project was uiteindelijk te beperkt om de voordelen van het circulair service model goed te kunnen benutten. Daarom is het project verdergegaan in een andere contractvorm.