
In de ontwerpfase stel je een MKI-waarde vast. Deze waarde is ambitieus: het is de maximumwaarde die je als opdrachtgever acceptabel vindt. Want hoe lager de milieu-impact van een asset, hoe beter. In de realisatie- en onderhoudsperiode wordt de werkelijke MKI gemeten. Is de uiteindelijke milieu-impact lager dan afgesproken, dan keer je de aannemer een bonus uit. Is de milieu-impact hoger, dan houd je een bedrag in op de betaling (malus).
Een bonus-/malusregeling geeft een sterke prikkel om de afgesproken milieu-impact te realiseren of zelfs lager uit te komen. Dat laatste is mogelijk als er voldoende tijd zit tussen het ontwerp en de realisatie, of bij een lange onderhoudsperiode. Dan is het aannemelijk dat er in de tussentijd nieuwe oplossingen (met minder milieu-impact) ontwikkeld en gevalideerd zijn, die de aannemer in de uitvoeringsfase kan toepassen.
Een bonus-/malusregeling kun je toevoegen aan UAV-gc contracten. Hiervoor kun je deze teksten gebruiken.
Er is geen vaste rekenformule voor het vaststellen van de hoogte van de bonus of malus. Je kunt de hoogte bijvoorbeeld baseren op:
In een vervangingsproject in Amersfoort bepaalde de gemeente de bonus-/malusregeling op basis van een referentieontwerp. Elke MKI-euro die minder besteed werd gedurende het contract, leidde tot een euro bonus voor de opdrachtnemer. Toen deze pilot startte, stond het rekenen met MKI nog in de kinderschoenen. Maar doordat beide partijen openheid gaven over de boeken, ontstond er toch draagvlak voor deze benadering. De verhouding tussen onderhouds-, rente- en beheerkosten aan de ene kant, en de bonus/malus aan de andere kant was realistisch en acceptabel voor dit project.
Er zijn nog maar in een paar praktijkcases daadwerkelijk euro’s gekoppeld aan MKI-verlaging of CO2-besparing. Veel meer ervaring is opgedaan met fictieve kortingen voor bijvoorbeeld meer kwaliteit en duurzaamheid bij de inschrijving. De manier waarop je MKI vertaalt naar een kortingssystematiek, kun je ook gebruiken voor een bonus-/malussysteem.
Spreek voor zowel de bonus als de malus een maximumbedrag af. Zo beperk je voor beide partijen de risico’s en voorkom je dat het budget niet toereikend is.
Als de onderhoudsscope beperkt is, valt er weinig aan te passen. Spreek in dat geval dan ook geen MKI-bonus af.
Neem de mensen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering en het beheer goed mee, om te voorkomen dat de focus op de risico’s komt te liggen.
Accepteer als opdrachtgever en opdrachtnemer enig leergeld. Kosten voor ontwikkeling en begeleiding van nieuwe werkwijzen zijn onontkoombaar.
Voorkom dat je andere doelstellingen, die duurzame maatregelen tegenwerken, tot prioriteit maakt. Wanneer ‘doorlooptijd tot oplevering’ bijvoorbeeld prioriteit krijgt, past de aannemer uit risico-overwegingen duurzame maatregelen wellicht niet toe, die hij anders wel had doorgevoerd. De bonus-/malusregeling werkt dan niet meer zoals deze was bedoeld. Kies dus bewust welke doelstellingen het belangrijkst zijn en zorg voor een goede balans daartussen in het project.